Türkiye’nin Enerji ve İklim Stratejisi
Türkiye, son yıllarda güneş, rüzgar ve hidroelektrik başta olmak üzere yenilenebilir kaynaklardaki atılımlarla enerji dönüşümünü hızlandırıyor. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar; Londra İklim Eylemi Haftası çerçevesindeki temasları sırasında, Sıfır Atık Vakfı tarafından Türkiye’nin Londra Büyükelçiliği’nde düzenlenen toplantıda bu dönüşümün ayrıntılarını paylaştı.
Bayraktar konuşmasında küresel belirsizlikler ve bölgesel çatışmaların enerji piyasalarını kalıcı şekilde etkilediğini, son dönem krizlerinin enerji güvenliğini öncelikli bir mesele haline getirdiğini vurguladı. “Enerji güvenliği her ülkenin olmazsa olmaz unsurlarından biri.” ifadeleriyle elektrifikasyon ve artan elektrik talebine dikkat çekti.
Enerji güvenliği ve talep artışı
Bayraktar, yapay zeka, veri merkezleri, elektrikli araçlar ve soğutma sistemleri nedeniyle elektrik tüketiminin hızlı bir şekilde yükseleceğini belirtti. Bu gelişmeler yaşanırken ülkelerin aynı zamanda iklim değişikliğiyle mücadeleyi kararlılıkla sürdürmesi gerektiğini söyledi. Dünya genelinde siyasi iradenin tutarlılığı sağlanmadığı takdirde iklim politikasında ilerleme kaydedilemeyeceğini ifade etti.
Türkiye’nin üç önceliği
Bakan, Türkiye’nin enerji ve iklim politikalarında üç ana hedefe odaklandığını aktardı: enerji arz güvenliği, enerjide bağımsızlık ve karbon nötr ekonomi. Ülkenin enerji tüketiminin üçte ikisini ithal yollarla karşıladığını belirterek, bu bağımlılığın ekonomik kırılganlığı artırdığını söyledi. Cari açığın azaltılmasında dışa bağımlılığın sona erdirilmesinin kritik önem taşıdığını vurguladı.
Üçüncü hedef olarak 2050’lerin başında karbon nötr bir ekonomiye ulaşma zorunluluğunu işaret eden Bayraktar, bunun tüm sektörlerde köklü ve ezber bozan değişimler gerektireceğini, sosyal etkilerinin göz önünde bulundurularak yaklaşık 30 yıllık bir hazırlık yapılması gerektiğini söyledi.
Nükleer ve yenilenebilir dengesi
Bakan, emisyonsuz elektrik üretimi seçenekleri içinde nükleerin Türkiye için stratejik öneme sahip olduğunu belirtti: “Türkiye nükleer yapmak zorunda.” Aynı zamanda yenilenebilir enerji kapasitesini artırma ve enerji verimliliğini iyileştirme çalışmalarının eş zamanlı yürütüldüğünü anlattı.
Sıfır Atık ve toplumsal adımlar
Sıfır Atık hareketinin 2017’den itibaren Türkiye’den doğup küresel bir marka hâline geldiğini aktaran Bayraktar, atık yönetimi ve enerji verimliliğinin birlikte ele alındığında sürdürülebilir dönüşümü hızlandıracağını söyledi. Sıfır Atık Başkanı Samed Ağırbaş da İstanbul’u “sıfır atığın başkenti” yapma hedefini ve yürütülen projeleri paylaştı.
Ağırbaş, yurt dışında yaşayan Türk gençlerine yönelik kariyer merkezi kurma planını anlatarak, uluslararası kuruluşlarda staj ve mentörlük imkânları sağlayacak bir merkezle diasporadaki gençlerin destekleneceğini belirtti.