Dolar 46,4979
Euro 52,8475
Altın 6.097,83
BİST 14.458,33
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Bursa 30°C
Parçalı Bulutlu
Bursa
30°C
Parçalı Bulutlu
Per 31°C
Cum 32°C
Cts 32°C
Paz 32°C

Türkiye’nin Enerji ve İklim Stratejisi

Türkiye’nin Enerji ve İklim Stratejisi
24 Haziran 2026 11:35
23
A+
A-

Türkiye, son yıllarda güneş, rüzgar ve hidroelektrik başta olmak üzere yenilenebilir kaynaklardaki atılımlarla enerji dönüşümünü hızlandırıyor. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar; Londra İklim Eylemi Haftası çerçevesindeki temasları sırasında, Sıfır Atık Vakfı tarafından Türkiye’nin Londra Büyükelçiliği’nde düzenlenen toplantıda bu dönüşümün ayrıntılarını paylaştı.

Bayraktar konuşmasında küresel belirsizlikler ve bölgesel çatışmaların enerji piyasalarını kalıcı şekilde etkilediğini, son dönem krizlerinin enerji güvenliğini öncelikli bir mesele haline getirdiğini vurguladı. “Enerji güvenliği her ülkenin olmazsa olmaz unsurlarından biri.” ifadeleriyle elektrifikasyon ve artan elektrik talebine dikkat çekti.

Enerji güvenliği ve talep artışı

Bayraktar, yapay zeka, veri merkezleri, elektrikli araçlar ve soğutma sistemleri nedeniyle elektrik tüketiminin hızlı bir şekilde yükseleceğini belirtti. Bu gelişmeler yaşanırken ülkelerin aynı zamanda iklim değişikliğiyle mücadeleyi kararlılıkla sürdürmesi gerektiğini söyledi. Dünya genelinde siyasi iradenin tutarlılığı sağlanmadığı takdirde iklim politikasında ilerleme kaydedilemeyeceğini ifade etti.



Türkiye’nin üç önceliği

Bakan, Türkiye’nin enerji ve iklim politikalarında üç ana hedefe odaklandığını aktardı: enerji arz güvenliği, enerjide bağımsızlık ve karbon nötr ekonomi. Ülkenin enerji tüketiminin üçte ikisini ithal yollarla karşıladığını belirterek, bu bağımlılığın ekonomik kırılganlığı artırdığını söyledi. Cari açığın azaltılmasında dışa bağımlılığın sona erdirilmesinin kritik önem taşıdığını vurguladı.

Üçüncü hedef olarak 2050’lerin başında karbon nötr bir ekonomiye ulaşma zorunluluğunu işaret eden Bayraktar, bunun tüm sektörlerde köklü ve ezber bozan değişimler gerektireceğini, sosyal etkilerinin göz önünde bulundurularak yaklaşık 30 yıllık bir hazırlık yapılması gerektiğini söyledi.

Nükleer ve yenilenebilir dengesi

Bakan, emisyonsuz elektrik üretimi seçenekleri içinde nükleerin Türkiye için stratejik öneme sahip olduğunu belirtti: “Türkiye nükleer yapmak zorunda.” Aynı zamanda yenilenebilir enerji kapasitesini artırma ve enerji verimliliğini iyileştirme çalışmalarının eş zamanlı yürütüldüğünü anlattı.

Sıfır Atık ve toplumsal adımlar

Sıfır Atık hareketinin 2017’den itibaren Türkiye’den doğup küresel bir marka hâline geldiğini aktaran Bayraktar, atık yönetimi ve enerji verimliliğinin birlikte ele alındığında sürdürülebilir dönüşümü hızlandıracağını söyledi. Sıfır Atık Başkanı Samed Ağırbaş da İstanbul’u “sıfır atığın başkenti” yapma hedefini ve yürütülen projeleri paylaştı.

Ağırbaş, yurt dışında yaşayan Türk gençlerine yönelik kariyer merkezi kurma planını anlatarak, uluslararası kuruluşlarda staj ve mentörlük imkânları sağlayacak bir merkezle diasporadaki gençlerin destekleneceğini belirtti.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.